Tuesday, September 15, 2009

Studentenleed

Naast het media optreden over o.a. de burgeroorlog in Darfur en martelingen in Guantanamo Bay en de Abu Graib gevangenis in Bagdad wil ik graag een andere misstand aankaarten; de positie van de Nederlandse universitaire student. Als je denkt dat deze 180.000 personen tellende groep tot het geprivilegieerde elitekorps van de Nederlandse samenleving behoort dan maak je daarmee een grove denkfout. Hieronder enkele voorbeelden uit het tiranniek geregeerde onderwijsinstituut; de rechtenfaculteit van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Enkele weken geleden kwam ik aan bij mijn eerste hoorcollege Goederenrecht. Nu moet je weten dat de UvA door de massale toestroom van nieuwe studenten beveiligingsmedewerkers heeft moeten inhuren om de veiligheid van de studenten te kunnen garanderen. Toen ik (toegegeven, iets te laat) aan de deuren van de collegezalen verscheen werd mij de toegang geweigerd, met de mededeling dat de collegezaal vol was en er met het oog op de brandveiligheid geen studenten meer werden toegelaten.

Nu lig ik daar zelf niet zo heel erg wakker van. Ik had immers ook eerder kunnen komen en wel een plek kunnen bemachtigen. Voor een studente naast mij was dit echter een reden om zich uitgebreid te beklagen. Reden was dat ze naar eigen zeggen voor het volgen van het college “hartstikke vroeg was opgestaan.” Geen wonder, het was pas kwart over 11 ’s ochtends. Het is überhaupt barbaars te noemen dat studenten door onderwijsinstellingen gedwongen worden om hun natuurlijke leefpatroon te doorbreken en al voor het middaguur aan het maatschappelijke leven dienen deel te nemen.

Goed, het sarcasme even terzijde. Hier was uiteraard sprake van een treurige zaak. Ten eerste omdat je collegegeld betaalt en daarom gewoon toegang zou moeten krijgen tot het onderwijs. Ten tweede, en hier spitst de kern van mijn betoog zich meer op toe, is het een uiterst treurige zaak dat deze mentaal scheefgegroeide zeug het lef heeft om zich op deze wijze te beklagen. Temeer omdat ze niet klonk als iemand uit te provincie Limburg, Friesland of Groningen.

Je zou dan logischerwijs kunnen concluderen dat het opstaan om deel te kunnen nemen aan een na 11 uur ’s ochtends plaatshebbend college niet zo een helse opgave zou moeten zijn. Douchen, aankleden en ontbijten kan makkelijk in drie kwartier. Zelfs in het onwaarschijnlijke scenario dat je een reistijd hebt van 2 uur zou dat betekenen dat je pas rond half 8 (tegelijk met de werkende Nederlanders, die ons studeren via belastinggeld mogelijk maken) je nest uit zou moeten rollen. Reden tot het vervangen van het beveiligingspersoneel door blauwhelmen? Reden tot het instellen van een Amsterdam-Tribunaal (met bij voorkeur een zetel in Rwanda of het voormalig Joegoslavië )? Fuckouttahere!

Zo ook bij het college Strafrecht, wat ‘gelukkig’ pas om 1 uur ’s middags begint. Al voor aanvang wordt er aan de dienstdoende docent meermaals gevraagd waar de bijbehorende PowerPoint presentatie is te downloaden. Als de docent voor de volle collegezaal uitlegt dat de presentatie niet is te downloaden omdat je meer leert als je zelf aantekeningen maakt breekt de hel los. 360 man op zijn achterste benen! Ook nu zijn kreten als “onrechtvaardig” en “schandalig” niet van de lucht. Tot mijn verbazing overigens, schrijven lijkt mij nou niet de meest inspannende werkzaamheid die je als mens in je leven hoeft te verrichten.

Het rumoer daalt, mijn verbazing stijgt. Je zou denken dat de zaal, mede door de extra opgave van het schrijven, wel extra gefocust zou zijn op het volgen van het college. Niets is echter minder waar. Waarom zou een rechtenstudent zichzelf verdiepen in het vak strafrecht? Je kunt je tijd in de collegebanken natuurlijk beter besteden aan kennis van zaken die je als aanstormend jurist ECHT nodig hebt; je BlackBerry!

Ook voor de gadget-wise minder bedeelde student is er natuurlijk altijd wel een reden om lekker te gaan ouwehoeren. Storend voor je medestudenten, maar ach. Het onderwijs is er immers voor jou. Ik heb nooit gesnapt waarom studenten naar (niet verplichte) colleges komen als men toch geen enkele intentie heeft om er daadwerkelijk wat van op te steken. Toppunt is voor mij wel het inpakken van de tas. Je zou dat in een half minuutje kunnen doen na het einde van het college. Toch heeft de meerderheid een vreemde (en uiterst storende) neiging om dit 10 tot 5 minuten voor het einde van de les te gaan doen. Je zult immers maar 30 seconden langer dan noodzakelijk in de collegezaal moeten doorbrengen!

Ik weet dat ik uiterst zuur klink nu. Daarnaast is er een hele reële kans dat je geen flauw idee hebt wat je met deze informatie moet. Eerlijk is eerlijk, die risico’s loop ik door het schrijven van een dergelijk betoog. Toch lijkt het me handig om dit soort toestanden eens uit de eerste hand te benoemen. Het is voor mij namelijk compleet bezopen (om het in een voor de student begrijpelijk jargon uit te drukken) dat een aanzienlijk deel van het Nederlandse studentenkorps er een buitengewoon beroerd studie-ethos op nahoudt. Luiheid, een overdaad aan activiteiten bij de studentenvereniging, wintersporten in de tentamenperiode etc. leiden bij een groot aantal studenten tot aanzienlijke studievertraging.

Maar je betaalt toch zelf voor je studie? Waarom zou ik daar een mening over moeten hebben? Misschien omdat studeren ruim € 25.000,- per jaar kost, waar je als student maar €1.600,- zelf hoeft te betalen. Misschien omdat, met dit gegeven in het achterhoofd, de Nederlandse overheid jaren geleden besloten heeft om de maximale termijn van studiefinanciering, studentenlening en OV kaart op 7 jaar te stellen. Het kost je waarschijnlijk niet zo heel veel moeite om te bedenken dat leerlingen die uit lagere onderwijsniveaus willen doorstromen hierdoor in aanzienlijke problemen kunnen komen bij het volgen van een (universitaire) vervolgopleiding. Studenten die er, in tegenstelling tot de groep die ik hierboven heb beschreven, WEL alles aan doen om binnen afzienbare tijd af te studeren. Bovendien zou het geld beter besteedt zijn aan politie- en zorgpersoneel, die voor een hongerloontje een ongekend maatschappelijk belang dienen.

Resumerend: je bent als student bevoorrecht om in deze omstandigheden aan wetenschappelijk onderwijs deel te kunnen nemen. Gedraag je daar dan ook eens naar!

No comments: